leerlingenzorg
Op onze school vinden we het belangrijk om onderwijs op maat te bieden. U leest hier hoe dat er op onze school uitziet. Wilt u meer weten dan verwijzen we naar onze schoolgids en het ‘school ondersteuningsprofiel’ (SOP).

In de klas
In de klas krijgen de leerlingen les op drie niveaus. Er is een basisinstructie die wij afstemmen op het grootse deel van de groep. Daarnaast is er een extra instructie met vaak ook ander werk voor de kinderen die wat meer moeite hebben met dat vak. Voor de kinderen die juist wat meer aankunnen is er pluswerk.

Hulp buiten de klas
Het kan zijn dat uw kind meer nodig heeft. Het heeft ondanks de extra instructie in de klas nog moeite heeft met leerstof. Of de plusstof in de klas biedt niet genoeg uitdaging. Ook bij gedrag of voor de emotionele ontwikkeling kan een kind extra ondersteuning nodig hebben. Hier komt de intern begeleider om de hoek. Zij zorgt ervoor dat leerkrachten en ondersteuners samen goed naar de leerling kijken en bepalen welke doelen belangrijk zijn en hoe hieraan gewerkt kan worden. De leraar ondersteuners werken buiten de klas met deze leerlingen aan hun doelen. Zo krijgen zo ze extra aandacht in een klein groepje en soms zelfs één op één.
Onze school heeft een gedragsspecialist. Daarnaast hebben we ook een taal- leesspecialist.
Als ouder wordt u geïnformeerd over deze extra hulp. Tijdens oudergesprekken vertelt de leerkracht u over de voortgang. Als het nodig is wordt er een extra afspraak gemaakt. U kunt zelf natuurlijk ook altijd een afspraak maken bij de leerkracht.

Externe deskundigen
Als bovenstaande hulp niet genoeg is, wordt de intern begeleider intensiever betrokken. U wordt als ouder meegenomen in de stappen die nodig zijn om uw kind verder te helpen en onderwijs op maat te bieden. Vaak wordt er dan een externe deskundige betrokken. U kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld het wijkteam, de GGD, de kinderfysiotherapeut, RT-specialisten, dyslexie behandelaars, gedragsspecialisten of een deskundige van ons expertisecentrum ’t PAST.

Ontwikkeling groep en leerlingen
Onze leerkrachten volgen de ontwikkelingen van hun groep nauwkeurig. Om hen hierbij te helpen en een goed beeld van de ontwikkeling op schoolniveau te krijgen werken we met groepsanalyses. Voor elke groep is er een document dat mee gaat van het ene naar het ander schooljaar. De leerkracht beschrijft daarin het niveau van de groep, zijn doelen en welke aanpak wel/niet werkt. Dit wordt beschreven voor (werkwoord)spelling, rekenen, technisch lezen, begrijpend lezen en de sociaal emotionele ontwikkeling. Dit document wordt besproken met de teamleider onderwijs.